Koekjesdeegrol.... koek-jes-deeg-rol! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Anke - WaarBenJij.nu Koekjesdeegrol.... koek-jes-deeg-rol! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Anke - WaarBenJij.nu

Koekjesdeegrol.... koek-jes-deeg-rol!

Blijf op de hoogte en volg Anke

14 November 2012 | Hongarije, Boedapest

Er is al bijna niks meer van de zien; koelkast weer aangevuld, slaapbank opgeruimd (dus ik kan weer lekker dansen in mijn balzaal), mijn kamer eens flink gelucht, de was doen en nieuwe shampoo staat op de planning.. Ja, Eva de Vrijer en Moniek "Yellowhair"-died'rhaargewoonweerroodmoetverven zijn vanochtend weer terug gegaan naar Holland! BAH!!

Het avontuur begon allemaal op afgelopen zaterdagmiddag.. toen ik deze twee troela's op ben gaan halen vanaf het vliegveld, wat voor mij primeur 1 was. Een trip naar het vliegveld met het openbaar vervoer was zo slecht nog niet, maar wel mijn eerste! Toen ik ze eindelijk in mn armen had moest ik toch wel even slikken en in mn ooghoek pinken want men wat heb ik ze gemist! Als ik zo bezoek over de vloer hier heb verlang ik stiekem toch wel terug naar mijn vlucht terug naar Nederland.. Maar voor het zover is zal ik jullie eerst dit verhaaltje nog even vertellen en blijf ik nog ongeveer 2 maanden hier om......
De reis terug naar de stad was zo gepiept en eenmaal hier in het appartement hebben we ons échte avontuur van start laten gaan.

De planning was inmiddels al bij mij bekend, waar ik wel in heb lopen strepen en ze lekker de dingen die IK cool vind heb laten zien, dus we konden op pad. De Bazilika, 'kerst'-markt, Donau en over de Kettingbrug gelopen (primeur 2) by night konden we vrij snel van de planning afvinken.. Daarna heerlijk bij ons inmiddels vaste adresje op Liszt Ferenc ter, voor zo'n 25 euro uitgebreid en niet geheel onbelangrijk héérlijk gegeten en dit eerste avondmaal afgesloten met eerst primeur 3: samen een biertje met Moniek gedronken en daarna een verrukkelijke cocktail. De avond was nog jong en vandaar dat ik upke en dupke mee heb genomen naar de de backpackers kroeg wat inmiddels ook een vast adresje is geworden: Instant. En Ja dat kan hier gezien worden als een op zichzelf staand begrip;) Om deze avond even samen te vatten noem ik: bier, dansen, stiertjes, bier, cola?, lelijke hongaren, hongaren die geen engels kunnen, hongaren die arabisch studeren, hongaren die een muts dragen hun eigen stijl noemen, bier.. een avond die eindigde met een hoopje stinkende kleren, met veel te veel lawaai binnenkomen en toen lekker slapen:)

Zondag was een geweldige dag die we begonnen bij de Coffee Company voor een ontbijtje.. jummy! Toen met de beruchte gele metro mét leuke geluidjes naar het Hero Square gereisd, daar mijn verhaaltje opgehangen met de enige coole kennis die ik heb van heel dat plein, wat gelukkig wel werd gewaardeerd.. helaas heb ik dat wel geweten want de rest van de dagen stond in teken van: Wat is dit voor gebouw? Wat is dit voor standbeeld? Waarom is dit zo? Hoe heet dit? Wat betekend dit? Waarom hebben ze dit overal staan? enz.. enz.. HEER-LIJK!!
NA het standpark gecheckt te hebben heb ik primeur nummer 4 met Eva en Moniek gedeeld.. De Bazilika van de binnenkant. En mensen wat is me dit toch een kerkie! Tof ding aan de binnenkant hoor, maar wel mega raar dat toeristen daar gewoon rond kunnen waggelen terwijl meneer de pastoor met de mis bezig is.. Ik zeg je, mégá raar! Buiten nog wat aardige hollanders van ons een foto laten maken en daarna ook een stelletje britse oma's en op naar het Parliament. Voorkant is hiervan tegenwoordig FOEI-lelijk! Dus zijn we naar Buda gegaan voor een een lunchje en was ik helemaal vergeten dat je gewoon een mega goed uitzicht hebt vanaf de Buda kant op het Parliment (de mooie kant!) Dus hop, toeristen dat we zijn, met dat dit vanaf Buda op de foto.. Primeur nummer 6. Na de lunch wat bestond uit een pannekoek gevuld met ham en champignons bij Grandma's pancake House weer de metro terug naar Pest gepakt. OOOHHH en ik vergeet helemaal het grappigste van de hele trip.. EVA IS BANG VOOR ROLTRAPPEN! let op mijn woorden.. mijn moeder keek nog niet zo bang tijdens haar bezoek hier!!!! En ja, dan ben je heel bang! Ik moest dr ook niet aanraken want dan ging ze gillen.. denk ik, en mevrouw had zelfs dr nagel gebroken door het vastklampen van de armleuning.. JA ECHT!!!! Iemand die zó bang is voor roltrappen is voor mij ook een primeur, zie hier: primeur 7!

De rode metrolijn naar de favoriet van mijn bezoek gepakt: Szimpla Kert. Top-bar! Oh oh oh, overdag naar de Szimpla: primeur 8! Bezoek krijgen doet wat voor mijn primeurs:) Me likey! Foto's zijn hier onmogelijk te maken, want ze komen of niet goed uit of je verpest de sjeer met je flits.. Overdag is het ons echter wel ietwat gelukt dus zie hiervoor de foto's die ik zometeen ga toevoegen. We hebben choco-cherry/koffie/thee gedronken in een auto, ja er staat letterlijk een auto in deze kert;) (kert=tuin) Dit is waar we bijna in slaap zijn gevallen op twee stoelen in de auto, met z'n 3e naast elkaar en waar Eva met een spijker in dr bips heeft zitten klieren. (dit is alles behalve een primeur!) How lovely.
Rond etenstijd terug richting district 6 (daar woon ik en upke en dupke ook voor vier nachtjes) en hebben we een home-made-meal gehad van mij.. jaja applaus is geheel op z'n plaats:) En daarna heb ik ze uitgelegd hoe ze naar Buda moesten komen, de sleutel en een kaart met een paar pijltjes en een kruis meegegeven (gaan jullie de schat maar zoeken, kindertjes;)) zodat ik me nog eens heel verstandig in mijn tentamenstof kon verdiepen voor de maandag. Uiteindelijk heb ik me ongeveer een halfuurtje weten te concentreren maar ach, wie houdt de tijd bij?!

Maandag na mn tentamen mezelf weer bij het clubbie gevoegd en ze de Central Market Hall laten zien.. waar ik geheel toevallig zelf ook nog graag naar toe wilde.. helaas zonder geld dus ook geheel overbodig! Toen een lekkere panini met een limonade die op een cocktail leek genuttigt in het centrum en voor nog een choco-cherry. Primeur 8!!! Ja een chocomel die naar kersen smaakt.. geniale uitvinding! En dit uber schattige kopje heb ik meegesmokkelt in mijn tas.. (primeur 9) snel verder lezen mam want normaal ben ik altijd heel braaf en zou ik zoiets never nooit niet doen!!!! Rond etenstijd weer terug naar district 6 (daar woon ik en upke en dupke ook voor vier nachtjes).. en heb ik om financiele redenen gedag gezegd tegen mijn bezoek omdat ik het uit eten niet nóg eens kon betalen.. shame on me, poor erasmus-student!! Geen primeur!!! :( Maar gelukkig kan Floor ook erg goed avondeten in elkaar flansen dus mijn bodem was gelegd. Want ja, Maandag=Morrison's night.. oke, deze heb ik pas sinds kort aan mijn lijstje toegevoegd dus ik kan hem nog niet geheel als vast adresje bestempelen maar toch!
We invited our dear Polish friend Gosia to come have a drink at our apartment and to join us at Morrison, and so she did! Rond kwart over 10 stonden we met de helft van de groep binnen om nog lekker gebruik te maken van happyhour: voor de entree van 2 euro krijg je 3 bonnen om bier te halen.. maar die moet je wel vóór 11 uur verzilveren.. of eerder vergouderen want bier is goud water?!
Maar goed, Eva de Vrij had dr paspoort niet bij en toen kwam ze niet binnen en toen moesten we die thuis gaan ophalen en toen waren we opzich nog wel op tijd terug (kwart voor 11) maar toen stond er een hele dikke rij voor de deur en toen moesten we heel lang wachten en toen waren we niet voor 11 uur binnen en toen kregen we geen 3 bonnen maar toen moesten we wel entree betalen en toen en toen en toen... kreeg ik gelukkig wel een bierie van Eva:) En kwamen we bij onze friends die wel uigebreid gebruik hadden gemaakt van happyhour en kregen we van hen ook nog een bierie :) Me happy!
Deze avond kan ik ook ongeveer nog wel beschrijven: het begon met ee gat in mijn legging, bier, turken, spanjaarden, hollanders uit Nijmegen, nóg meer hollanders uit Nijmegen, bier, dansen, bier, bier, een gast die niet wist waar die vandaan kwam, elkaar kwijtraken, Moniek die niet wist hoe ze van een kerel af moest komen, Eva die dat wel heel goed wist, bier, elkaar terugvinden en ook deze avond eindigde met een hoopje stinkende kleren, met veel te veel lawaai binnenkomen en toen lekker slapen:)

Dinsdag was iets minder leuk, voor mij althans, maar ik ben een bikkel dus bleef ik niet liggen meuren in mn bed maar ging ik na een douche mee op pad. Ik vroeg om een welverdiend ontbijt.. om 1 uur 's middags.. oke lunch dan!!!! En weer die lekkere limonade die eruit ziet als een cocktail genuttigt :) Daarna nog een heerlijk zatte foto gemaakt terwijl Eva en ik knock-out op het bankje in deze tent lagen waar we ons 'ontbijt' hadden gescoord.. Ik echter for real en Eva die er voor de foto gezellig naast kwam liggen.. Uiteraard kan ik dit veel beter in woorden beschrijven en hoef ik de foto hier niet bij te zetten, dat zullen jullie vast begrijpen:) Hierna op zoek gegaan naar het Teaház (thee huis voor de wat mindere taalkundigen onder ons..).. verdorie de hele tijd gezocht en niet kunnen vinden. Ik moest toch écht wel naar school voor een redelijk belangrijke les, en moest later aanhoren dat upke en dupke het Teaház uiteindelijk hadden gevonden in de straat waar ik het heb op heb moeten geven en bleek dat we er echt wel langs waren gelopen!! verdorie.. no primeur 10 for me :(
Na school en na... wat Eva en Moniek nog hadden gedaan... gemeet in district 6 (daar woon ik en upke en dupke op dat moment nog maar voor 1 nachtje) en enigsinds mijn gezicht gefatsoeneerd om ons laatste avondmaal te nuttigen. Hier in de straat zit een top-pizzeria:) en goeie grote pizza -die niet op het bord past- voor 5 euro naar binnen gesmikkelt. En daarna het avontuur afgesloten in een barretje wat hier praktisch om de hoek zit wat ik als tip heb gekregen van spanjaard nummer zoveel.. Lieve mensen, daar hebben ze een halve liter bier voor 280 HUF!! En dat is ongeveer gelijk aan: 1,01 euro! Ja ECHT! Daar ook nog een Palinka geproeft, dat moest en zou Moniek meemaken.. Eva was iets minder overtuigd maar okeeeeee.. Palinka, prima hoeveelheid: 260 HUF! En dat is ongeveer gelijk aan: 0,94 euro! Ja ECHT!
Dus komt allen hierheen, ik weet deze tent vanaf nu goed te vinden :)

Na dat biertje en die palinka (voor bij elkaar dus nog geen 2 euro! Ja ECHT!) had ik de conclusie gemaakt. Wat mis ga ik van z'n lang zal ze leven nooooooit missen aan Budapest: de douche. Dit is zo eentje waar je het nog kopud hebt, ook als je de warme kraan vol open zet.. zo eentje die je nog moet mengen, 40 graden AAN graag!!.. zo eentje met een douchegordijn die 9 van de tien keer aan mn bips plakt, doe mij onze lekkere inloopdouche maar:).. zo eentje waar je nog in een badkuip moet staan, halloo gevaarlijk (ik kan vallen jongen!).. en last but not least, de pis-straal die eruit komt, straks zeg ik weer Hallo tegen de grote douchekop in Veghel:)

Wat ik sowieso WEL ga missen aan Budapest: de vele mensen uit de verschillende landen waar je hier mee op gaat, die je overal tegen komt en waar je het zo onwijs goed mee kunt vinden.. SHIT, wat zal ik hen ga missen!

Tsjaa deze blog kon maar één titel krijgen en dat is deze.. Zo noemt Eva een van de Hongaarse specialiteiten die ze verkopen hier op de 'kerst'-markt.. zie foto's van hoe blij ze er van wordt!!



Hier wil ik graag mijn verhaal eindigen, het avontuur wat 'Eva&Moniekt op bezoek' heet eindigen.. maar mijn eigen persoonlijke graag nog even doorzet. Want mensen, wat is het hier tof:) Me still likey (aah shit ik heb het overgenomen!!!!!!!)

Uiteraard ook de terugreis met upke en dupke een stukje meegedaan, en ja dat hebben hun niet gezien want de bus vertrok nog voor we een afscheidsknuf konden delen.. maar hier wederom mijn pinkie gebruikt!
Het was super meiden, Dikke kus én knuf aan jullie en natuurlijk aan mijn trouwe lezers;)

  • 14 November 2012 - 21:57

    Eva:

    Hardop gelachen, bij de titel alleen al lag ik dubbel.Ik zou willen zeggen; dit doen we snel weer! helaas niet haalbaar, maar over 2 maandjes zullen we weer lepeltje, vorkje en mesje kunnen liggen. miss u! kus

  • 18 November 2012 - 15:59

    Renée:

    Wat een super leuk verhaal Anke! Heb ook echt gelachen en zie helemaal voor me hoe het is geweest. Ik kijk uit naar nog meer verhalen!
    xxjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Zo.. daar ga je dan.. voor een half jaar studeren in het buitenland. Budapest here i am!!!

Actief sinds 22 Aug. 2012
Verslag gelezen: 842
Totaal aantal bezoekers 17726

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 31 Januari 2013

Minor in Budapest

Landen bezocht: