Prague; we made it! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anke - WaarBenJij.nu Prague; we made it! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anke - WaarBenJij.nu

Prague; we made it!

Blijf op de hoogte en volg Anke

01 November 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

En dan heb je vakantie in Budapest en wat doet men dan? Juist, weg uit Budapest.. Wij gingen een trip maken naar Praha! (beter bekend als Praag)
Het begon allemaal op zaterdag toen we wilden boeken, maar we hadden wel een creditcard nodig! Welke idioot heeft er nu een creditcard als je gaat studeren in het buitenland.. maar goed, mijn mam was zo lief alle codes, informatie etc. door te geven zodat we toch konden boeken. Uiteindelijk hadden we natuurlijk ook een boeking met een radomreader nodig.. maar mam was hem gepeert op dr nieuwe fiets (met motortje!!) naar oma! Dan maar eerst shoppen en daarna nog een keer proberen te boeken. Shoppen was een beetje gefaalt maar de booking was succeeded! Wij gaan naar Praag!

Ons avontuur begon op maandag avond. Om 23.30 zou de bus vertrekken en we moesten ten minste 20 minuten van te voren aanwezig zijn. Floor had opgezocht waar we de metro uit moesten en waar het was. We waren mooi op tijd; ruim een half uu te vroeg maar hee! Het was toch wel een beetje afgelegen waar we op dat moment stonden te wachten.. bleek nadat we het aan 5 mensen hadden gevraagd dat we óf helemaal terug moesten naar het centrum om daar van metrolijn te wisselen óf we moesten 2 haltes terug. Dat laatste had de meeste stemmen, en de meeste stemmen gelden.. hup, wij 2 haltes terug die metro in (waarschijnlijk was het onderhand de laatste metro die die avond zou rijden dus wij geluk!).. Eenmaal uit de metro aan een 6e persoon gevraagd FTC Stadion????? Toen wisten we welke trap we naar boven moesten hebben.. en ja hoor daar stond de bus! GODZIJDANK! Vanaf dat moment vreesde Floor deze blog moehahahah!

Giechelend lieten we ons ticket zien aan mevrouw de reisleidster.. en zochten een plaatsje in de bus. Op de enige mogelijkheid tot naast elkaar zitten werden we weg gestuurd dus besloten we naast anderen te gaan zitten met alleen het gangpad tussen ons in :) Die chinees naast me was nog best prima en hij hoefde er gelukkig niet bij iedere stop uit, in tegenstelling tot die duitser langs Floor.. tsjaa blijven duiters (sorry Hannah;)) 's nachts nog ruim een uur in de berm gestaan omdat ze de bus niet meer aan de praat kregen: "Dear passengers, i'm sorry for this inconvenience, thank you for you patience" WTF! FML! Ik had helemaal geen 'patience' en door die 'inconvenience' waren we stukken later in Praag JAA!!! Maar goed, tegen een uurtje of half 4/4 uur kwam er ein-de-lijk weer een herkenbaar geluid uit de motor en reden we voorzichtig verder.. hè hè! 's Ochtends kwamen we rond 9 uur (2uur later dan op mijn ticket stond, moet vermeld worden!) aan in Praag en werden we op een of ander busstation gedropt zonder enige kaart of kennis van het centrum..
We zouden één nachtje doorbrengen in Praag om op woensdag ochtend fris en fruitig om 7 uur de bus weer terug te nemen naar Budapest. Dus wij gingen eerst op jacht naar een hostel. Het bordje op het busstation met 'Hostel' erop trok daarom gelijk onze aandacht.. Inchecken was vanaf half 11, beetje jammer, en na een tweede keer aanbellen kregen we een kaart van de stad mee. Ik, zonder lenzen in, was vanaf dat moment de kaartlezer.. zonder dat ik de straatnaambordjes kon lezen en het voorlezen van Floor was ook niet alles want die namen zijn gewoon niet uit te spreken! Hup, dan mn brillie maar op :) Met een hele omweg en weer 5 mensen om hulp te hebben gevraagd hadden we het hostel gevonden waar we voor 8 euro p.p. konden overnachten en was ook nog eens dichtbij het busstation (wel zo handig voor die 7 (!) uur de volgende ochtend).. Inchecken was om 3 uur, wederom beetje jammer! Dan maar op jacht naar ontbijt, heerlijke panini gescoord voor 85 kronen, wat ongeveer gelijk staat aan 3,40 euro. Prima dus! Ik op mn gemakje die verdomd onduidelijke kaart gebestudeerd en geconstateerd dat we een andere nodig hadden.. lenzen in, mascara bijgewerkt, crèmepje op.. kan allemaal tijdens het ontbijt:)
Toen het hotel ernaast om een goeie kaart gevraagd en die aardige jongeman kon wel wat cirkeltjes zetten bij de must-see-spots in Praha.. TOP! Toen op aanwijzingen van meneer naar het dichtsbijzijnde (is dat één woord?) metrostation gelopen voor een 24uurs ov-kaartje. Die gingen we zeker wel gebruiken want zo'n nachtbusreis (sowieso geen één woord!) breeeeekkkktttt!!!

Stop 1: was een museum met een hele mooie fontijn (zie foto), verder niet heel interessant.. daarna een straat ingelopen wat door Floor omgedoopt werd als de Champs-Élysées van Praag :) Midden in deze straat vonden we het Europa Hotel waar de pap van Floor over had verteld en zeker wat foto's de moeite waard was. En gelijk dat ie had! In die straat heb ik ook mijn nieuwe liefde gevonden, deze meneer kun je ook zien bij de foto's of eventueel als mijn gloednieuwe facebook-profielfoto;) Deze straat had veel souvenierwinkeltjes maar maar één "original souvenirs"-winkeltje.. dat was uiteindelijk de zelfde troep voor een hogere prijs.. ik ben toch zeker niet gek! Ook een mini kerstmarkt gezien.. met ongeveer 10 kraampjes maar wat ons zeker wel een kerstgevoel gaf:)
Daarna een kaartje gekocht en verstuurd naar mam, die overigens al binnen is sinds vandaag! Kan Budapest nog wat van leren.. duurt verdorie anderhalve week!!!
Door heel wat kleine en gezellige straatjes kwamen we uit bij:

Stop 2: Die ene mooie klok van Praag die de precieze tijd aangeeft en waar ik de naam van vergeten ben.. Aaah, Google mijn vriend zegt: Astronomisch uurwerk van Praag. Wikipedia vertelt mij dat de klok 5 soorten tijd aangeeft:
- de ware plaatselijke tijd van Praag;
- de tijd, gemeten in een verdeling van 12 'uren' tussen zonsopgang en zonsondergang, de zogenaamde 'ongelijke uren'; zij zijn van dag tot dag langer of korter omdat de periode tussen zonsopgang en zonsondergang elke dag verschilt;
- de tijd, gemeten in een verdeling van 24 uren die aangeeft hoelang de zon verwijderd is van het moment (24) van zonsondergang, de zogenaamde Boheemse of Italiaanse uren;
- de plaats van de zon in de zodiak of dierenriem;
- de sterrentijd
SUPER INTERESSANT!! Bij dat pleintje nog wat rondgehangen en Floor flink wat foto's gemaakt. Hot choco gescoord :) En toen doorgelopen naar:

Stop 3: Karelsbrug, die er op een afstandje bij regenachtig weer niet heel bijzonder uitziet.. maar op de brug zelf lopen is wel de moeite waard. Veel kraampjes en om de zoveel meter een beeld van een of andere heilige harry.. Na wat fotomomentjes, een wens van Floor en Sinterklaas gedag gezegd te hebben de overkant gehaald (hele tocht!) onszelf opgewarmd bij Kafe Victoria met een paar theetjes en wifi-en met thuis:) en ons gek geërgerd aan het feit dat NIEMAND de deur van die tent goed kon sluiten.. wel grappig dat toen we weggingen ik de deur niet open kreeg (a)
Toen god bedankt voor de metro en de metro gepakt naar de kant die hier in Budapest 'Pest' zou heten.. en naar Marrakesh gegaan om onze overnachting te regelen. Internet had gelogen want we moesten p.p. 11 (!!!!) euro betalen en ook nog 2,8% extra als we wilden pinnen! Afzetters vs. Gierige Nederlanders! Onze pyjama's gedropt en zware tas was lichter gemaakt en weer op pad naar:

Stop 4: The Dancing House, wederom een goeie tip van de pap van Floor.. Ik dacht ik Google hem ff.. check deze maar eens: http://architecturalprojects.infrawindow.com/wp-content/uploads/2012/08/dancing-house-prague-1.jpg
Maar uiteraard heeft Floor ook wat plaatjes geschoten (zie foto's) toen nog wat portret-foto's gemaakt van Anke.. you want on the picture? yes okay! Langs de rivier die volgens Google de Moldau heet, good to know! En ergens een mini straatje ingeslagen.. op zoek naar nog wat moois.
Winkels bekeken, alles! Een souvenierwinkeltje ingegaan op eigen risico op zoek naar een souvenier, Toevallig!! Daar deden ze niet aan afdingen, zelfs niet toen ik dreigde naar de buren te gaan. "Yes, do that! It's the same company" Yoo prima, niet geprobeert is altijd mis? ofzo.. Een zielig blik dat ik nog maar honderd geld had.. huppakee.. ik kreeg hem mee! Mijn triomfantelijke grijns naar die gierige kerel had ie zeker niet verwacht :D Daarna als klap op de vuurpijl nog nieuwe schoenen gescoord, helaas was haar Engels zo slecht dat mijn afding-skillz niet helemaal overkwamen.. dan maar niet!
Toen we naar verschillende rondjes voor de derde keer bij het mooie-klok-plein uitkwamen daar een tentje binnengegaan om te eten. Daar, bij het raam, buiten al donker, gezellig tafeltje voor twee, helaas wel met rokende buren, een heerlijk kippetje naar binnen gesmikkelt:)

Na het eten op zoek naar bier/wijn om de dag af te sluiten en vonden dit bij de Dubliner Bar.. mijn nieuwe favoriet! Ergens in een smoezelig ( = nieuw woord gehoord in Budapest) straatje waar we dachten een mini kroegje in te gaan.. Eenmaal binnen bleek het een hele kroeg!! Maar wel met een heerlijk sfeerje.. en een lekker drankje! Een cider/biertje-achter iets.. met aardbei/limoen smaak! ME LIKEY!! (..oh god ik neem het al over!) Daarna nog wat kiekjes op het mooie-klok-plein en toen de metro terug richting hostel om daar nog een laatste drankje te doen.

Ik had met mn grote mond gezegd: En we gaan niet om 10 uur al naar bed omdat we de volgende dag zo vroeg met de bus moeten he! En wie was er OP om half 10? Juist.. Floor! En ik (a)
Een biertje voor mij, een donkere op aandringen van de serveerster om te proberen.. en een leeg glas, glas met malibu, een flesje cola en een glas ijs.. 'I didn't know if you want to mix it' Dus... pffff!

Eenmaal die tent uit, van het laatste geld nog wat drinken gescoord in de '8-23-supermarkt' en richting het hostel. Daar werden we met luid gezucht in onze gedeelde kamer ontvangen door 2 meiden die 's middags al voor pampus lagen op bed.. Ruim een uur later ging ik opnieuw naar binnen met 2 ietwat rare Duitsers.. (sorry!!) en lag ik binnen een halfuurtje heerlijk te pitten.

5.45 AM piep piep piep! Mijn wekker zei: Opstaan luilak! (enja dat heb ik er echt in gezet!) Al mn spullen bij elkaar geraapt en snel die kamer uit voor er nog meer gezucht zou komen. Beneden ingepakt en met mn brakke kop richting de bus. YES hij stond er al! YES plaats om naast elkaar te zitten! YES ik mocht bij het raam! Wat een mens al niet gelukkig maakt:) Na een dutje, plasje in Bratislava en zelfs wat huiswerk (Ja écht mam!) waren we alweer thuis :)
HE-LE-MAAL gebroken maar ach, it was worth it! Na lekkere pannenkoeken met spek ging ik ook nog maar even basketballen.. kapot was ik toch al, dat kon er ook nog wel bij!


Wat raar eigenlijk dat Budapest, ons appartementje, mijn kamer(tje), mijn bescheiden bedje.. ineens als 'thuis' voelt na zo'n trip naar Praag.. raar..

  • 03 November 2012 - 17:47

    Hannah:

    Ja niks tegen Duitsers he, zijn hele leuke mensen ;)
    Maar mooi dat je een leuke tijd hebt gehad in Praag
    Wat heb je toch een ideaal leven daar, met al die leuke dingen die je doet!
    Snel weer een keer skypen, kijken of we ons vorig record kunnen verbreken:)
    Xxxxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Zo.. daar ga je dan.. voor een half jaar studeren in het buitenland. Budapest here i am!!!

Actief sinds 22 Aug. 2012
Verslag gelezen: 682
Totaal aantal bezoekers 17745

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 31 Januari 2013

Minor in Budapest

Landen bezocht: